کبوترپرانی و هواشناسی

برای پراندن کبوتران بخصوص تمرین و ساز کردن آنها نیاز به برنامه ریزی قبلی هست و باید همه شرایط رو برای پراندن کبوتران از قبل آماده کنیم، حتما باید از وضعیت آب و هوای چند روز آینده اطلاع داشته باشیم تا اینکه به مشکل برنخوریم مثلا در اثر مه رقیق و هوای ابری کبوتر مسیر برگشت به آشیانه رو گم نکنه و یا اینکه ابر اون رو با خودش به مسیرهای دور از آشیانه نبره، و همینطور به دلیل طوفان ناگهانی، باد با خودش کبوتر رو ببره، به هر روی هر یک از تغئیرات آب و هوائی شرایط پراندن کبوتر رو تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید با توجه به این شرایط کبوترها رو تمرین داد، همیشه یک هوای صاف و آفتابی یک شرایط ایده آل برای پراندن کبوترها محسوب میشه. 

برای آگاهی از وضعیت آب و هوا منابع مختلفی وجود داره اما من همیشه برای این موضوع سعی می کنم تا از چندین سایت معتبر کمک بگیرم و با مقایسه نتایج همه سایتها برای پراندن کبوتر تصمیم گیری کنم، مثلا به ترتیب سایتهای زیر رو برای همان روز و ده روز آینده بازدید و نتایج رو آنالیز می کنم، برای این کار کافیه تا اسم شهر و کشور خودتون رو در نوار جستجوگر سایت وارد کنید، برای من همیشه سرعت باد بیشتر از 4 متر بر ثانیه شبیه به یک اعلام خطر و یا اینکه وجود مه رقیق اصلا جالب نیست. برای رسیدن به داده های دقیقتر بهتر که حتما درجه هوای برخی سایتها خارجی مثل weather.com رو از فارنهایت به سانتیگراد تغئیر بدیم و به بخش اعلام وضعیت ساعت به ساعت یا جزئیات وضعیت آب و هوای اون روز مراجعه کنیم.


http://www.foreca.com


http://www.accuweather.com


http://www.weather.com


http://www.weathernationtv.com


http://www.weather.ir


http://www.irimo.ir


http://www.havairan.com






آموزش کبوتر تیپلر


متن زیر نوشته یک کبوترباز هندی است که در مورد آموزش و تمرین کبوتر بلندپرواز تیپلر در هند تجربیات خودش رو نوشته، به نظر خودم جالب اومد و تصور می کنم کمکی باشه برای آشنائی با سبک و شیوه کبوترپرانی در نقاط مختلف دنیا و کمکی در جهت پیشرفت آموزش کبوتر بلندپرواز ایرانی در کشور، به همین منظور این متن رو به فارسی برگردان کردم امیدوارم مورد توجه همه قرار بگیره



تمرین کبوتران بلند پرواز

 

آموزش جوجه ها:

  

روز نخست:

برای روز اول باید به جوجه  کبوترها اجازه داد تا با چیندان خالی همراه با کبوتران بزرگتر چند دور ( 10 تا 15 دور) در آسمان بچرخند و سپس آنها را با نشان دادن کبوتران درون لانه روی بام نشاند، برای این منظور ما کبوترانی که پرهایشان را قلم کرده ایم  تا نشستن جوجه کبوترهایمان یکی یکی بیرون می کنیم، بعد از آن می گذاریم تا هر کدام بر روی نی بند رفته وسپس از آنها با کمی دانه سبک (کم چرب) و مقدار آب کافی پذیرائی می کنیم و اجازه می دهیم تا غروب استراحت کنند، باید مراقب بود تا در زمان استراحت کبوتر مجددا پرواز نکند.

 

روز دوم:

همانند روز اول به جوجه کبوترها اجازه می دهیم تا با کبوتران بزرگتر پرواز کنند و بعد آنها را با نمایش کبوترها روی بام می نشانیم، برای روز دوم باید به شیوه پرواز تک تک جوجه کبوترها و مسافتی که پرواز می کنند توجه داشته باشیم و بخوبی با چشم آنها را زیر نظر بگیریم، به سرعت بال زدن جوجه ها در هوا دقت کنید اگر متوجه خستگی جوجه ای در حین پرواز شدید باید آن را درون گنجه بگذارید و اجازه بدهید تا استراحت کند به این کبوتر دان سبک و بعد از 4 یا 5 دقیقه آب تازه بدهید. به خاطر داشته باشید کبوتران شما در زمان آموزش روزهای نخستین باید با چینه دان خالی از دانه و آب به پرواز در آیند تا در این فعالیت بدن کبوتر قدرتمند شود.

                                                     

روز سوم:

قبل از پرواز کبوتران باید چینه دان آنها را با انگشتانمان به آرامی بررسی کنیم اگر متوجه وجود دانه یا چینه دان پر کبوتر از خوراک شدید باید کبوتر را به مدت یک ساعت درون گنجه نگه داشته و مجددا عمل پیشین را تکرار کنید، لازم است که کبوترانمان را برای روز سوم با شکم خالی و کمی بیشتر از روز دوم به پرواز در آوریم. مدت زمان پرواز هر کبوتر را به خاطر می سپاریم ( یادداشت می کنیم) به یاد داشته باشید کبوتران ما می بایست این زمان را روز به روز افزایش دهند. در انتها پس از نشستن کبوترها به آنها آب و دانه می دهیم و اجازه می دهیم تا استراحت کنند، سپس عصر همان روز مجددا به آنها دانه می دهیم.

                                                                 

روز چهارم:

مانند روز سوم باید کبوترها را به پرواز در آوریم. بر اساس تجربیات خودم پس از پایان روز سوم جوجه کبوترها این توانائی را پیدا کرده اند تا بیشتر از یک ساعت پرواز کنند


روز پنجم:  

روز پنجم باید به کبوترانمان اجازه استراحت بدهیم و صبح و عصر این روز از آنها با دان و آب تازه پذیرائی می کنیم در زمان استراحت به هیچ عنوان نباید پرواز کنند.

  

روز ششم:

همچنان مثل روزهای اول تا چهارم کبوترانمان را با کبوتران پرشی به پرواز در می آوریم، در این روز باید مدت زمان پرواز آنها به یک ساعت و نیم تا دو ساعت افزایش یابد.

     

روز هفتم:

همانند روز ششم مدت زمان پرواز باید به 2 تا 3 ساعت ارتقاء پیدا کند، و وظیفه ماست که وضعیت سلامتی کبوترانمان را به دقت زیر نظر داشته باشیم و به خوبی به آنها دان بدهیم.

 

روز هشتم:

مثل روز هفتم مدت زمان پرواز کبوتران به 3 تا 4 ساعت افزایش می یابد، نکته مهمی که اینجا مورد توجه قرار می دهیم این است که نباید به کبوترها بعد از نشستن فورا آب داد.

 

 :روز نهم

روز استراحت کبوترها است، باید دو یا سه مرتبه به کبوترانمان دانه و آب بدهیم و اجازه دهیم تا جوجه ها به طور کامل روز نهم را استراحت کنند.

 

              :روز دهم

مانند نهمین روز عمل می کنیم، در روز دهم کبوتران را برای یک ساعت هنگام ظهر آفتاب می دهیم،  

 

:روز یازدهم

در این روز کبوترانمان را صبح زود ساعت 6 یا 6:30 دقیقه به پرواز در می آوریم، هر بار قبل از به پرواز در آوردن کبوترهایمان چینه دان آنها را بخوبی بررسی می کنیم در صورت وجود هرگونه خوراک باید آنها را به زیر تور بازگردانیم و اجازه دهیم تا به آرامی پرواز کنند و به دقت آنها را زیر نظر بگیریم.

         

روز دوازدهم:

حالا باید به آنها برای کل روز اجازه استراحت بدهیم، روز دوازدهم خوراک کبوتران را کاهش می دهیم تا دانه به راحتی هضم شده و صبح روز سیزدهم چینه دانی خالی برای پرواز داشته باشند.

 

:روز سیزدهم

امروز زمان پرواز کبوترانمان است، صبح زود ساعت 6 تا 6:30 دقیقه آنها را بیرون می کنیم و پروازشان را زیر نظر می گیریم، اجازه می دهیم بین 4 تا 5 ساعت پرواز کنند، اگر چه به ندرت آنها ساعت بیشتری پرواز می کنند اما اجازه بدهید تا به پروازشان برای مدت طولانی تر ادامه دهند.

 

روز چهاردهم:

یک روز استراحت کامل

   

روز پانزدهم:

مانند روز سیزدهم کبوتران را افزایش ساعت پرواز بیشتر از 5 و 6 بیرون می کنیم، از امروز به بعد بیشتر به آنها توجه می کنیم، مثلا برای هر نیم ساعت به آنها دان اندک به همراه مقدار زیادی آب باید داده شود  

 

روز شانزدهم:

روز استراحت کبوتران، مانند روز چهاردهم


روز هفدهم:

صبح زود کبوترانمان را به پرواز در می آوریم، باید آنها را به دقت زیر نظر بگیریم و اجازه بدهیم تا با هم در آسمان پرواز کنند، این عمل موجب می شود تا آنها را در زمان گرو یا مسابقه به راحتی به پرواز در آوریم، امروز مدت زمان پرواز آنها به 7 تا 8 ساعت افزایش خواهد یافت، در صورتی که دمای هوا بسیار بالا و گرم است یک کیسه پنبه ای را بطور کامل با آب تمیز خیس کنید و اجازه بدهید تا کبوترانتان به مدت 15 دقیقه روی آن بایستند و سپس آنها را به درون گنجه هدایت کنید. بعد از دادن دانه به آنها مقدار بسیار (یک جرعه) آب بدهید، بعد از مدت کوتاهی کمی آب بیشتر و در آخر اجازه بدهید تا آب مورد نیاز بنش را بطور کگامل تامین کند. 

روز هجدهم:

روز استراحت، در این روز کبوتران را به مدت 30 تا 45 دقیقه در ساعت 12 تا یک زیر نور آفتاب رها می کنیم، پیش از رها کردن کبوتران بسیار مهم است که از خالی بودن چینه دان آنها اطمینان حاصل کنیم. نکته مهم دیگر اینکه نباید کبوترانتان را خارج خانه تور آفتاب بدهید.


:روز نوزدهم

مانند روز هجدهم عمل می کنیم اما با این تفاوت که کبوترانمان را به مدت 15 دقیقه زیر تور باید به پرواز در آوریم تقریبا تا هنگامی که پرنده خسته شود، در این زمان کبوتران را درون تور رها می کنیم، سپس با یک چوب آنها را از یک سوی تور به سمت دیگر کیش می دهیم و یا اینکه اجزه می دهیم تا روی دستانمان بنشینند و به روی دست دیگر بپرند، در هر حال این تمرین مناسب و کافی برای کبوتران است، اگر شما این تمرینات را اجرا نکنید، ممکن است بال کبوتر در زمان پرواز گرفته و مانند سنگ از آسمان به زمین سقوط کند، گاهی کبوتر به جای دیگری رفته و آنجا می نشیند و سپس به لانه باز می گردد(هرز می رود) که امکان آن نیز کم است زیرا در زمان استراحت افزایش مایعات بین سینه و بالها موجب می شود تا کبوتر نتواند بالهای خودش را به حرکت در آورد و بنابراین سقوط می کند. در زمان تمرین دادن کبوتران باید از خالی بودن چینه دان آنها مطمئن باشید. بعد از تمرین آنها را به درون گنجه هدایت کنید و بعد از 5 دقیقه به آنها دانه بدهید. این تمرینات باید بین ساعت 12 تا یک ظهر انجام شود. بین تمرینات نباید آب و یا دانه به کبوتران داده شود.

 

روز بیستم:

مانند روز نوزدهم عمل می کنیو و تا فردا کبوترانمان را پس از سه روز استراحت به پرواز در آوریم، غروب ما کبوترانمان را کم دان می گیریم تا بتوانند صبح زود با چینه دان خالی پرواز کنند.

                                                                            

روز بیست و یکم:

باید کبوترانمان را صبح زود ساعت 6 تا 6:30 دقیقه بیرون کنیم و سمت پرواز و نحوه پرواز آنها را با هم در آسمان زیر نظر بگیریم، برای شما مهم است که کبوترانتان با هم پرواز کنند تا در زمان گرو یا مسابقه به شما کمک کنند. به نظر من کبوتران بیشتر از 4 ساعت قادر به پرواز نیستند اما در این مورد نگران نباشید زیرا بعد از 3 روز استراحت نمی توانند پروازی بهتر از این را به نمایش بگذارند در حالیکه بدن کبوتر درد دارد. به آنها مانند 2 روز قبل استراحت می دهیم و با دان به خوبی از آنها پذیرائی می کنیم.

 

 

منبع