کبوتر لاهوری شیرازی

در حال گشت و گذار توی نت امروز به نکته جالبی برخورد کردم که تا بحال در موردش اطلاعات درستی نداشتم، در ایران اکثر کبوتربازهای که کبوتر نقش و تیپ بازی می کنند بخصوص در شهرها و استانهائی مثل مشهد، شیراز، اصفهان، گنبد و..... با کبوتری که عکسش رو در زیر آوردم به خوبی آشنا هستند. این خال رو در ایران به نامهای مختلف می شناسند مثل ساده، ساده پاک، کلاغ، دمگیر، لاهوری، شیخی، سیدی و.......... اما نکته جالبی که حکایت از قدمت طولانی کبوتر نقشی در ایران داره اینجاست که در خود لاهور پاکستان این خال رو به نام شیرازی می شناسند، دلیل خوب برای اینکه بدانیم در ایران تا چه حد در شناخت خالها و ساختن خالهای متنوع کبوتربازها تبحر دارند، خالی که شاید به اشتباه  در ایران به نام لاهوری می نامیم در حقیقت به خال شیرازی، شیرازی پاک، شیرازی سبز..... معروف است. 

همینطور به کبوتر و خال دیگه ای برخورد کردم که به نام سیاه شیرازی معروف بود. عکسش رو پائین قرار دادم تا شما هم ببینید.

عکس شماره 3 هم در لاهور پاکستان به خال چپ شیرازی معروف است.


نظرات 2 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت 11:45

سلام واقعا کامل و مفید بود ممنون از زحماتتون
بله در آخر ک مساله ساده شیرازی درست است. اما این کبوتر در اصل از افغانستان است حتی خوده افغان ها هم باه این مدل ساده شیرازی می‌گویند درست.
اما فقط این شیرازی بودنش مختص وصل بودن یال پرنده می‌شود. عین همین حیوان ولی یال وصلی نداشته باشد و فقط ی لکه درست روی سر داشته باشد نژاد افغان است و دیگر شیرازی بکار نمی‌رود. من هم نفهمیدم اما دقیق ترش اینه.

یوسف شنبه 27 اردیبهشت 1399 ساعت 16:24

عالی:کسل

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد