اسکادران شهید (1)

اسم اینها رو گذاشتم شهید، نیروهای تازه نفسی که همین چند روز اسیر چنگالهای سلطان آسمان و رقیب بلامنازع کبوتر یعنی قرقی شدند، خوب چاره ای نیست قرقی هم باید سهم خودش رو از آشیانه ببره.

امروز یکی از جوجه های قرمزی هنگام تجربه پنجمین پرواز خودش به چنگال طرلان ماده ای افتاد که پس از دو بار تلاش ناموفق سرانجام برای بار سوم جوجه کم تجربه رو شکار کرد تا روزی جوجه های خودش رو فراهم کنه، شاید این موضوع واقعیدت داشته باشه که قرقی رو پرنده حسود می دانند، دو روز پیش از این جوجه قرمزی از چنگال همین طرلان ماده شمالی فرار کرده بود، امروز هم یکبار موفق به فرار شد.....اما قرقی پرنده رو نشان کرده بود و بعد از دو روز صبر و تحمل موفق شد تا پرنده بی دفاع رو اسیر پنجه های خودش کنه. 

این هم عکسی از جوجه ای که چند روز قبل شکار قرقی شد، این بار طرلان نبود بلکه قرقی از اوج آسمان به دنبال جوجه بود و هر بار در این صحنه آرائی تعقیب و گریز ناکام ماند جوجه بعد از حمله قرقی خودش رو از مایه به طبقات پائین آسمان انداخت چند باری هم قرقی به کبوتر چنگ انداخت اما توفیقی به دست نیاورد. نمی دانم در زمان فرود جوجه بینوا کجا افتاد، بدین خاطر که هرگز به آشیانه بازنگشت.

تمام مدت اجرای نمایش کبوتر و قرقی محو تماشای این صحنه زیبا بودم، واقعا هنرنمائی قرقی و کبوتر در آسمان تماشائی ست، انسان را محسور می کند. 

کمی اطلاعات در مورد قرقی و طرلان شمالی از وب جمع آوری کردم که لازم دیدم اینجا بگذارم تا بهتر با این پرنده زیبا آشنا شویم و بدانیم که چگونه کبوتر پرشی نگهداری کنیم تا اینکه اسیر قرقی  نشود.


طرلان (طرلان شمالی - ترلان شمالی)

طرلان پرنده‌ای است بومی ایران و از پراکندگی نسبتا کمی در ایران برخوردار است . به تعداد کم در شمال ایران ( استان گیلان ، گستان و مازندران ) دیده می شود ، پرنده‌ای است زمستان گذر و احتمال آن می رود که در استان مازنداران زادوولد کند ، به‌طور اتفاقی زمستان‌ها در فارس و بلوچستان دیده شده است .


48 تا 60 سانتی‌متر است ؛ طرلان ماده خیلی بزرگتر از طرلان نــر است . این پرنده به‌طور کلی شبیه به یک قرقی ماده خیلی بزرگ به‌نظر می رسد ، با این تفاوت که قاعده بال‌هایش پهن است و در موارد عادی نوک‌تیز بنظر می آید ، جز درهنگام بالباز اوج‌گیری سطح پشتی تیره‌رنگ دارد و در بالای چشمش نوار سفید ممتدی دیده می شود . سطح شکمی تقریبا سفید با راه‌راه عرضی قهوه‌ای پررنگ نزدیک بهم و پوشپرهای زیر دمی سفید و مشخصی دارد . پرنده نابالغ در سطح پشتی کمرنگ‌تر است و سطح شکمی آن نخودی رنگ می باشد ، با لکه‌های قهوه‌ای پررنگ و قطره‌ای شکل . این شکاری زیبا ، پرندگان را تعقیب می کند و در این حالت با نهایت چابکی و سرعت از لابلای درختان می گذرد . به دنبال شکار سریع و در ارتفاع کم پرواز می کند و در این حالت پروازش شامل چند مرتبه بال زدن سریع و بالبازروی‌های طولانی است منبع


 


قرقی

قرقی پرنده‌ای است بومی و  نیمه مهاجر، در گذشته نچندان دور از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار بوده است و اما در حال حاضر از جمله پرندگان کمیاب محسوب می شود . زیستگاه قرقی ، بیشتر در نواحی پر درخت است و معمولا در جنگل‌ها و گاهی در بوته‌های بلند یا در بیشه‌ها آشیانه می سازد . زمستان ها در فضای باز و یا کم درخت نیز دیده می شود .

    نر، 28 سانتیمتر و قرقی ماده 38 سانتیمتر طول دارد و از نرها بسیار بزرگتر و حدودا هم اندازه ی نر طرلان اند. پروازی بسیار تند با بال زدن نهای سریع دارند. انتهای بدن لاغر و دم بلند و باریک با انتهای مستطیل شکل و سر کمتر جلو آمده است. زیر تنه سفید است که در آن راه اره عرضی نزدیک به هم؛ به رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره دیده می شود. روتنه، در پرنده ی نر، به خاکستری پر رنگ با گونه های خرمایی و لکه ی سفیدی در پس گردن، و در پرنده ی ماده، قهوه ای مایل به سیاه با نوار آبرویی پیوسته باریک به رنگ سفید، که تا پشت سر امتداد دارد. دیده می شود. در پرنده ی نر، زیر دمگاه سفید و روی دم خاکستری است که در آن نوارهای عرضی سیاه رنگ به چشم می خورد. در پرنده ی ماده، زیر دمگاه و زیر تنه سفید است و در آن راه راه عرضی قهوه ای کمرنگ مشاهده می شود. پرنده ی نابالغ شبیه پرنده ی ماده به نظر می رسد اما قهوه ای رنگ تر است. هنگام شکار در بالای پر چین های و حصار ها و در زیر درختان گشت زده و با حرکتی سریع به پرندگان و پستانداران کوچک حمله می کند. منبع

    انگلهای خارجی کبوتر (حشرات)

    مدتی قبل تعدادی کبوتر رو بدون توجه به آشیانه خودم وارد کرده بودم، هفته پیش موقع چک کردن تیزه های جوجه ها و اینکه چند پری شدن متوجه یک سری حشرات نواری شکل شدم که بعضی تیزه ها رو سوراخ و محکم بهشون چسبیده بودند.

    از دوستان با تجربه کمک خواستم و حتی تووی انجمن کبوتران بلندپرواز ایرانی هم موضوع رو مطرح کردم. به توصیه دوستان نزدیک قرار شد از اسپری حشره کش استفاده کنم، برای این کار باید دو تا بال کبوتر رو از قسمت بالائی روی هم گذاشته و محکم نگه دارید، بعد به مقدار خیلی کم در حد یک فشار خیلی کوچیک روی سوپاپ بالای اسپری فشار بدید و به زیر هر دو بال اسپری کنید و همینطور از قسمت پس کبوتر زیر پرهای دمش رو هم به همین منوال سمپاشی کنید. به دلیل سمی بودن مواد دقت در میزان مصرف خیلی کم سم‏ِِِْ‏ًًًًًًٌٌٌٌٍٍٍَََُُِ حشره کش بسیار مهم و اگر توجه نکنید بلائی که سر من اومد برای شما هم تکرار میشه.

    اول اینکه به احتمال قوی بوی زیاد اسپری روی سیستم گوارشی و عصبی پرنده اثر نامطلوبی داره به شکلی یک کبوتر ماده هرگز دیگه روی تخمهای خودش برنگشت و بالاجبار اونها رو زیر یک کبوتر دیگه گذاشتم. همینطور تماس سم با پوست کبوتر اثر بدی داره و در اثر حساسیت پوست اون قسمت ممکن خشک بشه و یا پرنده تا ساعتها و حتی روزهای بعد مشغول خاروندن خودش باشه. همین موضوع باعث توقف تمرینات شد به شکلی که روز بعد کبوتران میلی به پرواز نداشتند.

    در انتها باید عرض کنم استفاده از اسپری برای نابودی کردن این حشرات بسیار مفید بود. برای بهبودی حال کبوتران روزهای بعد به آنها آبتنی دادم که تا حدودی سبب بهتر شدن حالشان گشت.


    در مورد این حشرات نواری شکل و دراز که احتمالا در این فصل گریبان کبوتران و پرندگان بسیاری رو خواهد گرفت متن کوتاهی روی نت پیدا کردم که امیدوارم برای شما هم مفید باشه.


    مایت


    انگل شاهپر یا شفت پر شترمرغ می باشند ودر بخش شکمی طولی ساقه پر در حال رشد زندگی می کند و در طی آن به داخل ساقه پر تونل می زند واز مواد ژلاتینی برای رشد پرها استفاده می کنند وباعث اختلال در روند رشد آنها شده بطوریکه در اثر آن شترمرغها بلاانقطاع دچار پرریزی می شوند همیشه پرهای نارس در دسترس تغذیه این جربها وجود دارد .

    چیدن فصلی پرها بصورت آزمایشی در لیتل کارو روی اکولوژی آلودگی پرها توسط جرب مادخ مورد بررسی قرار گرفتخه است .

    کنترل آلودگی با جربها توسط آیورمکتین وپیرتروئید سنتتیک امکان پذیر می باشد .


    منبع