انگلهای خارجی کبوتر (حشرات)

مدتی قبل تعدادی کبوتر رو بدون توجه به آشیانه خودم وارد کرده بودم، هفته پیش موقع چک کردن تیزه های جوجه ها و اینکه چند پری شدن متوجه یک سری حشرات نواری شکل شدم که بعضی تیزه ها رو سوراخ و محکم بهشون چسبیده بودند.

از دوستان با تجربه کمک خواستم و حتی تووی انجمن کبوتران بلندپرواز ایرانی هم موضوع رو مطرح کردم. به توصیه دوستان نزدیک قرار شد از اسپری حشره کش استفاده کنم، برای این کار باید دو تا بال کبوتر رو از قسمت بالائی روی هم گذاشته و محکم نگه دارید، بعد به مقدار خیلی کم در حد یک فشار خیلی کوچیک روی سوپاپ بالای اسپری فشار بدید و به زیر هر دو بال اسپری کنید و همینطور از قسمت پس کبوتر زیر پرهای دمش رو هم به همین منوال سمپاشی کنید. به دلیل سمی بودن مواد دقت در میزان مصرف خیلی کم سم‏ِِِْ‏ًًًًًًٌٌٌٌٍٍٍَََُُِ حشره کش بسیار مهم و اگر توجه نکنید بلائی که سر من اومد برای شما هم تکرار میشه.

اول اینکه به احتمال قوی بوی زیاد اسپری روی سیستم گوارشی و عصبی پرنده اثر نامطلوبی داره به شکلی یک کبوتر ماده هرگز دیگه روی تخمهای خودش برنگشت و بالاجبار اونها رو زیر یک کبوتر دیگه گذاشتم. همینطور تماس سم با پوست کبوتر اثر بدی داره و در اثر حساسیت پوست اون قسمت ممکن خشک بشه و یا پرنده تا ساعتها و حتی روزهای بعد مشغول خاروندن خودش باشه. همین موضوع باعث توقف تمرینات شد به شکلی که روز بعد کبوتران میلی به پرواز نداشتند.

در انتها باید عرض کنم استفاده از اسپری برای نابودی کردن این حشرات بسیار مفید بود. برای بهبودی حال کبوتران روزهای بعد به آنها آبتنی دادم که تا حدودی سبب بهتر شدن حالشان گشت.


در مورد این حشرات نواری شکل و دراز که احتمالا در این فصل گریبان کبوتران و پرندگان بسیاری رو خواهد گرفت متن کوتاهی روی نت پیدا کردم که امیدوارم برای شما هم مفید باشه.


مایت


انگل شاهپر یا شفت پر شترمرغ می باشند ودر بخش شکمی طولی ساقه پر در حال رشد زندگی می کند و در طی آن به داخل ساقه پر تونل می زند واز مواد ژلاتینی برای رشد پرها استفاده می کنند وباعث اختلال در روند رشد آنها شده بطوریکه در اثر آن شترمرغها بلاانقطاع دچار پرریزی می شوند همیشه پرهای نارس در دسترس تغذیه این جربها وجود دارد .

چیدن فصلی پرها بصورت آزمایشی در لیتل کارو روی اکولوژی آلودگی پرها توسط جرب مادخ مورد بررسی قرار گرفتخه است .

کنترل آلودگی با جربها توسط آیورمکتین وپیرتروئید سنتتیک امکان پذیر می باشد .


منبع




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد