بزرگ کردن جوجه کبوتر

عموما یکی از مشکلات کبوتر بلند پرواز ایرانی در زمان جوجه کشی خودش را نشان می دهد، این است که عمده ای از کبوتران والد در موعد دادن دان به جوجه کارشکنی می کنند، یا به جوجه آنطور که بایسته است دان نمی دهند و یا اینکه به یکی خوب دان داده و یکی را رها می کنند و گاهی در اثر مستی زیاد جوجه ها را فراموش می کنند.

برای بزرگ کردن جوجه با دست برخی از کبوتربازان قدیمی نخود را داخل آب ریخته و برای مدت زمانی تا مرطوب شدن باقی می گذارند سپس به هر جوجه تعدادی از این نخود می دهند. و یا در روشی دیگر گندم را درون آب خیس می دهند سپس با لوله خودکار به درون دهان پرنده فوت می کنند.

اما در روش جدید که بنده نیز از این روش بهره می برم مقداری دانه پارس تازه و مرغوب را داخل یک ظرف آب تا خمیر شدن کامل خیس می دهیم هنگامی که دیگر تمامی دانه پارس به خمیری نرم تبدیل شد، این خمیر را داخل یک سرنگ بزرگ می ریزیم و بعد از باز کردن دهان جوجه و قرار دادن سر سرنگ درون گلوی آن خمیر دانه پارس را تا سیر شدن کامل جوجه درون چینه دان پرنده پمپ می کنیم، از این روش برای بزرگ کردن جوجه های پرندگان دیگر نیز می توان استفاده کرد. شخصا با همین شیوه جوجه هائی که والدینشان را از دست داده اند و یا اینکه والدین به آنها بخوبی دانه نمی دهند را بزرگ می کنم  و از دان سوز شدن جوجه جلوگیری بعمل می آورم.

.



نظرات 9 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1402 ساعت 14:11

سلام برای تغذیه جوجه کفتر باید دان مخلوط یا همان ۷تخم را خریداری کرده وا انها را اسیاب کرده وبا زرد چوبه و پودر مولتی ویتامین هم بزنید در حد اینکه مثل اش بشه بعد با سرنگ به چینه دان بریزین بعد هفته دوم کبوتر با شما اشنا میشه وقتی شمارو میبینه خودش با اشتیاق برای شما جیک جیک میکنه و یه مشت گندم تو دستتون بریزین ودسستون رو ببندید و از طرف شستتتون یکم دستتون رو باز کنید ک نوک جوجه کبوتر داخل اون بره ودستتون مشت شدتون رو نزدیک جوجه کبوتر ببرید و خودش منقارشو میکنه تو سولاخی ک با دست براش درست کردین وشروع به بلعیدن میکنه و بعد هفته ۴اون فقد از دست خودتون دون میخوره و حتی رو سر و شانهای شما میشینه چرا ک اون از روز تولد چیزی یادش نمیاد فقد دستی رو میشناسه ک با غذا سیر میشه اون بعد ۳۷روزگی دیح اماده ک خودش دون رو بخوره ک شما هم نبودین بتونه دون بخوره

تجربه ایی بود ک در اختیار شما گزاشتم

حسین شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 12:15

با سلام
دراومدن تخم کبوتر ویا جوجه شدنشون نسبت به گرما و سرمای محیطشون بین ۱۷ تا ۲۳ روز طول میکشه و بهترین کار گرم نگهداشتن جای کبوترهاست و بهتره که بعد از هفته دوم برای تغذیه جوجه به والدینش دان مخلوط بدید.
با تشکر

امین شنبه 20 اسفند 1401 ساعت 04:56

سلام کفتران دوتا تخم گزاشتن و دمه باز شدنشون ولش کردن چند روزه کناره خودم هستن یکیش یکم شکسته بنزرتون میاد بیرو ن بهم بگید

مسعود پنج‌شنبه 6 مرداد 1401 ساعت 16:52

سلام
من از یکی پرسیدم همین روش خیساندن پلیت یا همون دانه پارس رو
گفت مواد معدنی دانه پارس با رطوبت از بین میرن

مهی جمعه 28 آبان 1400 ساعت 23:02

سلام من یه تخم دارم که از مادرش جدا هست و نمیدونم چگونه بزرگ میشود این اولین روزشه که امده ونمی دونم چکارش کنم؟؟؟؟¿¿¿¿¿¿

کیمیا نیک سرشت جمعه 10 اردیبهشت 1400 ساعت 16:12

سلام منم همینجوری به جوجه کفتری که فلج شده می دهم اما با حبوبات آرد شده و آب؛ضمنا این را هم بگویم چکار کنم که جوجه کفترم بتواند دوباره راه برود؟؟
مرسی اگر راهنمایی کنید.

Ahxr پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 ساعت 10:45

سلام من
یک جوجه
کبوترچپ سبز
گرفته ام چیکار
کنم تا خوب بزرگ
شود

محمد چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت 12:48

سلام من یک جفت کفتر دارم که دوتا تخم گذاشته اما الان نزدیک به ۲۰ روز اما باز نشده چکار کنم

نادم چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 23:12 http://aziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiizam.blogsky.com

بعضی آدمها را نمی شود ، داشت ..

فقط می شود یک جور خاصی دوست شان داشت ..

بعضی آدمها ، اصلاً برای این نیستند که برای تو باشند ..

یا تو برای آنها !

اصلاً به آخرش فکر نمی کنی

آنها برای این هستند که دوست شان بداری ..

آن هم نه دوست داشتن معمولی ،نه حتی عشق ..

یک جور خاصی دوست داشتن ، که اصلاً هم کم نیست ..

این آدم ها حتی وقتی که دیگر نیستند هم در کنج دلت تا ابد

یک جور خاص دوست داشته خواهند شد ...

مثل تو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد