معرفی تیپلرهای اروپا (3)

در ادامه و در بخش سوم تیپلرهای اروپائی یکی از اساتید این رشته در سالهای نه چندان دور را در این وبلاگ به شما معرفی می کنم. ساکن اوشتبیوروم هلند است یک نانوای پیر که برای مدت43/5 سال عمرش را در نانوائی کار کرد. در سال 1938 در شهر هیگ Heeg از استان فریسلند متولد شد. مردم این استان زبان مختص خودشان را دارند با یک پیشینه بلند تاریخی. از سن 14 سالگی در نانوائی مشغول به کار شد و در سال 1958 پس از بازگشت از خدمت سربازی مجددا برای کار در نانوائی به اشتبیوروم رفت. در همانجا با دختر یک ماهیگیر آشنا شد که بعد ها با هم ازدواج کردند و همسرش برای سالها به عنوان پرستار در شهرهای آرنهم و لیوواردن مشغول به کار بود. آنها در سال 1964 ازدواج کردند و حاصل این ادواج چهار پسر و در حال حاضر پنج نوه است.

 او کسی نیست جز "پیت وان دِ رِف" که برای سالها در کنار شغل نانوائی به ورزش کبوترپرانی پرداخت و دوران بازنشستگی فرصت کافی برایش بوجود آورد تا در این زمان آنچه که برای سالها آموخته بود را به نمایش بگذارد. گنجه اش واقع در حیاط پشتی منزلش به طول 9 و عرض 2 متر می باشد که به 5 قسمت جداگانه تقسیم شده است. یک اطاقک شامل دان کبوتران و 16 جعبه برای نگهداری کبوتران قبل از پرواز است. اطاقک دیگر برای نگهداری کبوتران زیرپائی، یکی هم برای نگهداری جوانترها و دو اطاقک دیگر برای کبوتران مولد جهت نسل کشی اختصاص یافته اند، که هر کدام شامل هشت جعبه (قفس) جفتگاهی است. در مقابل لانه کبوتران جفتگاهی و جوجه ها او یک خانه تور برپا کرده که در هر کدام کبوتران تمام مدت می توانند در آن بمانند. 

امسال 8 جفت کبوتر را کاندید ایجاد نسل جدید کرد که حاصل آنها 40 کبوتر جوان بوده است.او معتقد است نیاز به کبوتران زیادی ندارد و در حال حاضر هم برای نسل کشی مشکل دارد مثلا برای دو سال از یک لامپ 150 وات استفاده می کرد که با گذشت زمان متوجه شد نیاز به نور بیشتری دارد برای همین اکنون از یک لامپ 300 وات هالوژن در کنار لامپ 150 واتی استفاده می کند. او این لامپها را برای پرواز کبوتران در شب روی دیوار بلند مقابل خانه اش آویخته است. 

سه کبوتری که امسال برای او رکورد بالائی را ثبت کرده اند در زمان مسابقه بیشتر از 16 تا 17 هفته سن نداشته اند و از دو نر و یک ماده این نسل ایجاد شده است. همه آنها با هم رابطه فامیلی دارند دو تا از آنها از یک پدر و مادر اند و آن یکی برادرزاده (خواهرزاده) آنهاست. 

او قبل از شروع تمرینات و پرواز کبوترها آنها را در قفسهای جداگانه و در یک اطلاقک مجزا نگهداری می کند، مکان نگهداری آنها را بسیار ساکت و بدون سر و صدا نگه می دارد تا هیچ استرسی به کبوتر وارد نشود و در آرامش کامل اوقاتش را به سر ببرد. نگهداری کبوتران در قفسهای مجزا باعث می شود تا او به راحتی شرایط هر کبوتر را از لحاظ بیماری، خورد و خوراک و وضعیت روانی بررسی کند و از سلامت پرنده پیش از پرواز مطمئن شود.

"پیت وان دِ رِف" بعد از اینکه کبوتران پروازیش با هم خو گرفتند و بعبارتی هم بو شدند از اواسط آوریل (فروردین ماه) کبوترانش را دو بار در هفته مدت 8 تا 12 ساعت به پرواز در خواهد آورد. به عقیده او این زمان برای تمرین کبوتران در شب و زیر نور چراغ هنوز زود است. همیشه علاقه مند است تا کبوترانش بدون کوچکترین خطا به آشیانه بازگردند و با گذشت زمان اهمیت این موضوع افزایش پیدا می کند به این جهت که کبوترانش در هر زمان با فرمان او اقدام به نشستن کنند. (حتی با کمک کبوتران زیرپائی)

در طول دوره تمرینات او از مخلوط دان پاک شده و خالص شرکتی Teurlings استفاده می کند، و بعد از هر پرواز دان اندکی را کم کم در اختیار کبوتران می گذارد که نسبت و شکل آن برای کبوتران بالغ، جوان و جوانتر متفاوت است. 


 آقای "رِف" برای پیشگیری از بیماریهای احتمالی سه روز قبل از مسابقه قرص ترکیبی تریمونکس (Siegertauben) را در اختیار کبوترانش قرار می دهد. او به سه کبوتر رکورد دار بعد از بازگشت به آشیانه در پایان مسابقه سریعا اجازه استراحت می دهد. بلافاصله روز بعد کبوترهای مورد نظر شروع به پر ریزی می کنند و این نشان از فشار زیادی است که کبوتران متحمل شده اند. به همین خاطر در طی فصل پیش رو تمام مدت استراحت می کنند و شاید آقای "رِف" از آنها برای پرواز در تیم سال آینده و یا ایجاد نسل استفاده کند. که تا با آمدن فصل بهار این مسئله روشن خواهد شد.


برگردان از سایت NTUTr  


او رکورد 20 ساعت و 31 دقیقه سال 2005 را در کارنامه دارد

قابل توجه این که نسل کبوتران آقای "رف" از ترکیب دو نسل "شانون" و  "Hugh" (وارداتی از ایرلند به کشور هلند) بوجود آمده اند.


تصاویر کبوتران Piet van der werf




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد