کبوتر کیومیولت Cumulet

 

سه کشور انگلیس، فرانسه و بلژیک مدعی خاستگاه اصلی کبوتر بلند پرواز کیومیولت هستند. این گونه کبوتر بلند پروازی در اوایل قرن بیستم ابتدا از پنجاب غربی کشور مونتگمری (پاکستان کنونی) توسط یک فرانسوی به نام "جان

" به این کشور وارد شد. او فرزند یک فرانسوی بود که برای بریتانیا در مونتگمری ( ساحیوال کنونی) بر اساس قوانین استعماری بریتانیا به عنوان افسر مسئول درآمد خدمت می کرد. آقای جان هرگز این گونه ها را  بصورت ظاهر اصلی آنها برای دیگران به نمایش در نیاورد بلکه نسل آنها را ترکیب کرد و گونه های خودش را از دو رگ ساختن آنها با تپیلرهای مختلف هندی مانند "Merut" و "Saharanpur" بوجود آورد. بطور عام کبوترهایش صاحب والی "John Sahib Waley"  نام گرفتند که هر چه بیشتر به دنبال این پرندگان گشتند به ندرت در پنجاب خبری از آنها بود. نتایج حاصل شده کبوتران بلند پرواز ی بود با توان بالای پرواز در گرمای تابستان و هوش بازگشت به لانه بسیار عالی. او در سال 1970 از دنیا رفت و پسرش Khusdil"" نیز ادامه این تفریح را منتفی کرد. 

 

یک جفت کبوتر Cumulet به "سید حسنین زیدی " ( یکی از علاقه مندان دو آتیشه و از کبوترداران تحصیلکرده و دارای دانش به نسلهای پاک و اصیل) هدیه داده شد، کسی که در سال 1990 یک جفت کبوتر Cumulet به بنده هدیه داد. من هم آنها را به تعداد چشمگیری افزایش دادم و در حفظ این نسل کوشیدم. آنها در بازگشت به لانه فوق العاده اند و هرگز روی بام گنجه های غریب نمی نشینند و تمام تلاششان را می کنند حتی بعد از تاریکی شب به لانه بازگردند. اگر مجبور باشند شبها را روی بامهای دیگر به تنهائی سر می کنند تا اینکه روز بعد خودشان را به لانه برسانند. دارای اندامی متناسب و از زیبائی خاصی برخوردارند. دائرة المعارف کبوتران اهلی نوشته Wendell M. Levi (مسئول کبوتران ارتش آمریکا) در مورد این گونه در صفحات 596 و 597 توضیحات مفصلی را ارائه کرده است. همچنین در توصیف کبوتر تیپلر در صفحه 589 و کبوتر بلند پرواز Hague در صفحه 560 کبوتر کیومیولت Cumulet را به عنوان اجداد اصلی آنها معرفی می کند. کبوتر کیومیولت در میان کبوتران مانند اسب عرب است در بین اسبهای مسابقه. کسی در پاکستان از آنجا که کبوتربازها هیچ نسل قدیمی را در شکل و شمایل اصلی آن نگه نمی دارند کبوتر کیومیولت را در شکل واقعی آن در گنجه خودش ندارد.  

(نوشته شده توسط خواجه جعفر حسن)

برگردان از سایت PIPA


دیگر اطلاعات به دست آمده در مورد این کبوتر نشان می دهد که اصولا این کبوتر بلند پرواز تنوع رنگی چندانی ندارد و قاعدتا در رنگ سفید یافت می شود و به گفته ای گونه ای از آن در رنگ زرد مایل به قرمز هم وجود دارد، همچنین دارای چشمانی سفید است و بلند پرواز که فاقد کاکل و پرهای روی ساق پا (پاپر یا مچ پر) است.

تصاویر جمع آوری شده از این گونه کمیاب


     1     2      3     4 
     5     6     7     8






 

نظرات 1 + ارسال نظر
جهاندار دوشنبه 8 دی 1393 ساعت 21:31

درود.دست شمادرد نکنه چقدر مطالب مفید وجذاب هستش.چه سفیدهای خوش ترکیبی هستند.ممنونم.پیروزباشید.

درود بر جهاندار عزیز، هر چه باشند به سفیدیهای شما نمی رسند. اما نکته جالب شباهت فراوان سفیدهای شما و این کبوتران هیبرید است که هر دو تیر ماه غوغا می کنند
پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد